§Afazia este o tulburare neurologică a limbajului, cauzată de o afectare a zonelor cerebrale responsabile cu sistemul comunicațional.
§Afectează înțelegerea și manifestarea limbajului verbal, scris, citit în diferite măsuri
§Se clasifică în funcție de localizarea leziunii sau tablou clinic
•
Diagnosticul este stabilit de către medicul neurolog, în urma investigațiilor (modalități tehnice care permit stabilirea exactă a extinderii și severității leziunilor cerebrale – tomografia computerizată – CT, tomografia cu emisie de pozitroni – PET, tomografia SPECT, RMN)
•Evaluarea dificultăților cognitive asociate leziunii si evaluarea componentelor emoționale, evaluarea integrală, modificări ale vitezei de procesare (răspunsuri la întrebări sau îndeplinirea sarcinilor curente), modificări ale atenției - RCFT-figura complexă REY, BTA-Brief Test of Atention, modificări ale memoriei (învățarea și reținerea de informații noi) - MOCA, MMSE, ACER, modificări ale funcțiilor executive-BDEFS, WCST (rezolvarea de probleme, judecată și raționament, învățarea din experiență), scale de depresie, anxietate, chestionare de personalitate. Aceste evaluări intră în competența psihologului clinician.
•Este importantă observarea consecințelor psihologice asociate afecțiunii, realizate de către: psiholog clinician, psihoterapeut, medic psihiatru (depresie, tulburări bipolare, anxietate, atacuri de panică, tulburări obsesiv-compulsive, obsesivo-fobice, schimbări la nivelul personalității).
•
Logopedul evaluează gradul afectării componentelor lingvistice (tulburări de pronunție, de înțelegere, de procesare a informației, de organizare verbală, de manifestare a limbajului oral și scris)
•Instrumente de evaluare: conversația liberă, interviu semistandardizat, observație clinică, probe de limbaj (lungimea medie a cuvintelor, mostre de limbaj, calcularea MLU -lungimea medie a enunţului- morfeme sau cuvinte, proba Pierre-Marie, proba Token ), PICA (Porch Index of Communicative Ability), teste de limbaj( QAB/WAB, fișa Voinescu-1980), BAT, Boston Diagnostic Aphasia Examination-BDAE. etc), probe de lexie PEAFC, probe de grafie.
•Este importantă și o evaluare globală a calității vieții (chestionarul Stroke and Aphasia Quality of Life-SAQOL): starea fizică, alte boli asociate, nivel profesional, mediu social, familial, economic, durere resimțită, dificultăți de ortostatică și mers.
STRUCTURA UNUI PLAN DE INTERVENȚIE
•Date generale – vârstă, adresă, situație familială
•Date medicale – diagnostic, boli asociate, istoric medical. Etc.
•Date corelate – atenție, memorie, capacități cognitive, funcții executive, status emoțional
•Așteptările și obiectivele personale
•Data evaluării inițiale
•Rezultatele evaluării inițiale
•Obiective terapeutice
•Metode de intervenție, exerciții, activități
•Evaluarea obiectivelor stabilite
•Recomandări/ propuneri în urma reevaluării
CONCLUZII:
§Evaluarea inițială trebuie realizată cât mai complex (multidisciplinar)
§Evaluarea inițială constituie baza demersului terapeutic ulterior
§Proiectul de intervenție este personalizat, individual
§Proiectul de intervenție este un instrument foarte util pentru logoped
§Scopul tuturor activităților de recuperare este câștigarea unui grad cât mai mare de independență al persoanei