Acasă

GHEORGHIU ANDREEA

logoped specialist

Acasă

GHEORGHIU ANDREEA

logoped specialist

man in black vest and black dress pants standing beside white wooden door

Comunicarea la adulții cu afazie

23 februarie 2025

 

  Comunicarea este implicată în viața de zi cu zi a fiecărui individ.

  Prin comunicare putem să transmitem cerințe, să refuzăm, să contrazicem, să descriem, să întrebăm și să răspundem, să adăugăm comentarii și informații, să corectăm, să povestim, să exprimăm gânduri și emoții. 

 

  Orice interacțiune necesită un minim de comunicare, de aceea, în cazul instalării AFAZIEI, o foarte mare parte din viața cotidiană este afectată pentru persoana care suferă acest diagnostic.

 

  Prima provocare în îmbunătățirea vieții unei persoane cu afazie este stimularea abilităților funcționale, incluzând și comunicarea, chiar, sau mai ales, în condițiile în care limbajul verbal este sever afectat. 

 

  Este de reținut faptul că o comunicare eficientă nu se reduce la limbajul vorbit!!

 

  Chiar dacă pare că nu are legătură cu limbajul, persoana trebuie stimulată și încurajată să devină cât mai independentă, să își realizeze cu cât mai puțin ajutor activitățile zilnice. Chiar dacă sunteți în preajmă pentru a oferi ajutor la nevoie, nu interveniți la primul eșec sau la prima întârziere a acțiunii. Aveți răbdare ca persoana să desfășoare acțiunile în ritmul său!

Puteți afișa o listă a activităților zilnice pe care le realizează deja (își ia apă singur, mănâncă singur, se spală pe dinți, etc și adăugați câte o activitate pe care trebuie să o realizeze singur cât mai curând - să își pună cămașa, să pună farfuria în chiuvetă, să se spele la păr..etc). Bifați pe măsură ce activitatea este îndeplinită.

Toate aceste rezultate și realizări implică comunicare!

 

  Stimulați activități sociale. Fie că invitați prieteni apropiați, colegi, rude, fie că le telefonați sau faceți apel video, fie că plecați de acasă în locuri unde sunt mai multe persoane, persoana diagnosticată cu afazie are nevoie de interacțiuni sociale.

Dacă refuză categoric aceste tipuri de interacțiuni, atunci apelați la galeria foto și rememorați activități sociale plăcute din trecut. Nu renunțați să propuneți ieșiri în oraș, în locuri aglomerate - teatru, concert, parc, mall, terasă, restaurant, cinema, biserică, piață, chiar dacă ați primit deja un refuz legat de acest lucru. 

Și aceste activități creează intenții de comunicare, idei, întrebări, aduc în prim plan cuvinte noi, chiar dacă nu sunt rostite cu voce tare!

 

  Urmăriți întărirea încrederii în sine prin analizarea periodică a progreselor înregistrate. Acestea nu sunt puține, dar, de obicei, trec neobservate, din cauză că scopurile și obiectivele propuse sunt prea mari și îndepărtate. Marcați momentul în care reușește să facă mai mulți pași, momentul în care își ia singur cana cu apă, momentul în care merge până la ușă să deschidă, momentul în care spune un cuvânt nou.. etc. Păstrați un astfel de istoric și analizați împreună cu persoana toate micile progrese. Dezvoltați programul zilnic multiplicând activitățile funcționale.

 

  Includeți persoana în conversații, respectând câteva sugestii de accesibilizare a acestora: anunțați tema clar, întărind prin desen, imagine și gesturi; utilizați fraze scurte, la obiect; puneți întrebări scurte și clare, la care se poate răspunde prin DA/NU; oferiți variante de răspuns verbal, scris, desenat, gestual; nu insistați ca persoana să participe activ de fiecare dată, dar urmăriți ca atenția să îi rămână constantă până la final; nu subliniați dificultățile de pronunție sau răspunsurile greșite, ci încurajați interesul pentru comunicare.

 

  Concentrați-vă pe exercițiile care exersează imaginile, gesturile, cuvintele și acțiunile necesare zilnic (baie, mâncare, sănătate, persoane din casă, etc)

 

   Oferiți alternative pentru cuvintele vorbite care întârzie să apară - exersați împreună cu persoana gesturi pentru acțiuni, imagini sau desene pentru obiecte, fotografii pentru persoane. Toate însoțite și de verbalizare, dar fără a pune presiune pentru a obține o pronunție perfectă. Pronunția sunetelor sau scrierea alfabetului nu sunt esențiale pentru a reuși să comunice mesajul ”Mă doare capul” sau ”Mi-e foame”, în schimb gestul corect, da!

 

#afazie

#exercitiiafazie

#AVC

 

CONTACTEZĂ-MĂ > 

Gheorghiu Andreea

Logoped  specialist

Pagină web realizată în programul pentru creare site-uri, WebWave.